Reklama
 
Blog | Martin Fafejta

Zatčení na Prague Pride

Aneb jak se mě policie ptala, jestli jsem pedofil.

Já vlastně asi ani nebyl zatčen, bohužel jsem si nevyžádal kopii zápisu z výslechu, takže nevím, jak to se mnou bylo po právní stránce. Neměl jsem občanku a pletl jsem se do zatýkání (nebo zajišťování nebo co to bylo) osob dle policie podezřelých z navádění ke zneužívání dětí. A jak se to celé seběhlo?

Před pár měsíci jsem narazil na stránky nejenhomo.cz a skrze ně na sdružení ČEPEK. Hned jsem věděl, že bych rád udělal mezi členy komunity sociologický výzkum. A tak jsem se asi před měsícem ozval na jeden z uvedených kontaktů a domluvil se na společné účasti na Prague Pride. Dozvěděl jsem se, že v průvodu bude pár členů komunity a pár příznivců. Budou se rozdávat informační letáčky a bylo by dobré, kdyby příznivci byli schopni zasáhnout, schylovalo-li by se k nějaké agresi.

Přiznám se, že jsem na místo srazu před průvodem šel s jistým chvěním. Znal jsem obsah letáčku, a i když bych ho asi napsal trochu jinak, nebylo v něm nic, co by mi bránilo zúčastnit se akce. Ale ptam jsem se, co to bude za lidi? Co když mi nebudou vůbec sympatičtí? Ne že bych očekával uslintané proplešlé slizouny, kteří si vás shrbeně měří úlisně kosým pohledem devianta, ale i tak ve mně jakési rudimentární předsudky rozehrávaly určité napětí. Když jsem však mládence a jednu dívku viděl, vše ze mě spadlo. Byli to mladí lidé, působili sympaticky a sympatičtí i byli.

Reklama

A když se ukázalo, že odpůrci průvodu jsou buď neviditelní nebo je tvoří lidé, od kterých bych žádnou agresivitu nečekal, spadlo za mne veškeré napětí. Sledoval jsem rozdávání letáčků, reakce okolí, prostě jsem dělal svou práci (zúčastněné pozorování). Byla pravda, že organizátoři Prague Pride se vyjádřili v tom smyslu, že otevřená účast sdružení ČEPEK není žádaná, protože by to mohlo narušit snahy gayů a leseb o adopce dětí, ale věděl jsem, že ne všichni s tímto postojem souhlasí a že by snad ani v tomto ohledu nemělo dojít k nějakým konfliktům.

Procházeli jsme Prahou, letáčky ubývaly, až jsme došli na Letnou. Šli jsme téměř v čele průvodu, a tak jsme se na Letné zastavili, aby mohli být rozdány i zbylé letáčky zadním vojům pochodu, proudy lidí řídly a vypadalo to, že vše směřuje k poklidnému závěru. Seděl jsem asi dvacet metrů od místa rozdávání letáčků, pozoroval reakce lidí, někteří se pousmáli, jiní letáček bedlivě pročítali, někteří trochu vyděšeně, další jej zahodili na zem, ale nešlo o žádné výrazné reakce.

Když v tom je u rozdávajícího chumel policistů a pár lidí v civilu (což, jak se ukázalo, byli také policisté). Jdu se podívat, o co jde, ale byl jsem vykázán na „deset kroků“, patrně jsem svým zvědavým pohledem mařil zásah. Udělám pár kroků stranou (přiznávám, deset jich nebylo), tak abych slyšel, oč jde. Tak letáčky prý navádějí ke zneužívání dětí… Za chvíli jsou všichni, co stáli opodál, také legitimováni a jejich průkazy ofoceny. Já u sebe nemám žádné doklady, které by policie považovala za doklady. A tak jsem spolu s dalšíma dvěma odveden za doprovodu policie z průvodu a odvezen na stanici. Dva (ten, co rozdával letáky, a dívka, která stála vedle něj) za navádění ke zneužívání dětí a „propagaci pedofilie“ a já zvlášť k ověření totožnosti. Na stanici se celkem rychle ukazuje, že moji totožnost nemají potřebu ověřovat, věří mému zaměstnaneckému průkazu (který byl ještě na Letné jedním z policistů označen za průkazku, kterou si může vyrobit kdokoliv). Chtějí mě vyslechnout a to, že jsem neměl občanku, bylo jen záminkou. Po celou dobu výslechu mi není jasné, jestli jsem svědek nebo podezřelý, ani sama paní policistka to nejspíš nebyla schopna rozlišit, každopádně chovala se relativně korektně a otázku, zdali jsem pedofil, jsem čekal. Pokoušel jsem se jí vysvětlit, že letáček špatně pochopila, že nikoho nenavádí ke zneužívání dětí, že netvrdí, že pedofilie je normální, že lidi, kteří za tím stojí, nechtějí zneužívat žádné děti, že jim naopak jde o účinnou prevenci a dostupnou terapii a že jde o letáček informativní. Zdálo se, že jsem alespoň trochu nahlodal její přesvědčení, že právě dopadla nebezpečnou bandu úchyláků.

Ostatní dva zatčení jsou na služebně déle a jejich pozice je o poznání horší, protože mě policie uvěřila, že primárním důvodem mé účasti byl sociologický výzkum a navíc jsem skutečně v momentě zásahu stál mimo. Samozřejmě se mi honí hlavou, že dostat nálepku zneužívatele dětí by byl pěknej průser. O sebe ale ani tak strach nemám, spíš o mládence, který rozdával letáky, tomu by to mohlo pěkně zkazit život, a to teprve nedávno maturoval. A té mladé ženě by podezření z navádění ke zneužívání dětí taky příliš nepomohlo. Nakonec jsou oba propuštěni, mimo jiné i po telefonátu sexuologovi Weissovi, a zdá se, že policisté aspoň trochu pochopili, že pedofilie není trestná (jak původně tvrdili), ale že trestné je zneužívání dětí a to nikdo z nás neprováděl a letáčky k tomu nenaváděly. Snad bude vše odloženo, nikdo nebude popotahován po dalších výsleších, snad jsme přispěli k menší osvětě u policejního sboru, snad…

A mě vlastně ani nepřekvapuje to množství předsudků, které se k těmto věcem váže. Můj výzkum byl zahájen…

P.S.

Obdivuji odvahu všech lidí, kteří se za ČEPEK účastnili Prague Pride. Jít s kůží na trh ve věci tak ošemetné, jako je pedofilie, je velmi těžké. A když si k tomu přičteme, že i organizátoři Prague Pride byli proti aktivní účasti lidí z nekriminální pedofilní komunity…